piątek, 23 listopada 2012

Ciasto marchewkowe.

Dzisiaj pragnę zwrócić się do Was z malutką prośbą. Nadal nie odnalazłam ciekawego przepisu na ciasteczka bożonarodzeniowe w klimacie piernikowym, ale niekoniecznie będące piernikami samymi w sobie. Bardzo by było miło gdyby można było je upiec np tydzień przed świętami... :-) Niekoniecznie mam gdzie składować leżakujące ciastka. :-) Wszystkie przeznaczone ku temu miejscówki będą zajęta przez moje ulubione pierniczki. :-) Swoją droga, nie wiem czy wiecie, ale w zeszłym roku przez przypadek jedno pudełko pierników zawieruszyło się, aż do Wielkanocy... Jakie one są pyszne jak poleżą te kilka miesięcy! Pychota! W sumie teraz żałuję, że nie upiekłam pierników we wrześniu .. Choć nie wiem czy coś by doleżało do Wigilii.... ;-)

Dziś taki mały wstęp do piernikowania. Dziś półsłodki nibypiernik z marchewki. Jego zaletą jest to, że jest zdrowszy nieco od tradycyjnych ciast, nie musi leżakować i smakuje naprawdę piernikowo. :-)


Myślę, że takim ciastem marchewkowym można spokojnie zastąpić piernik gdy zapomnimy o jego upieczeniu na kilka tygodni wcześniej przed Świętami. Wtedy proponuję cukier zamienić na miód by jeszcze bardziej podkreślić jego piernikowość. :)


Wiele osób ciasto marchewkowe ozdabia jeszcze polewą z kremowego serka. Ja postanowiłam ciasto zrobić w wersji lekkiej i dlatego proponuję jedynie lekko oprószyć je cukrem pudrem, albo i nawet jeść samo. Tak też jest pyszne... i mniej kaloryczne. :-)


Zobaczcie ile tu dobroci... mniam. A oto przepis. :-)

Ciasto marchewkowe
na dużą blaszkę

Składniki:
4 duże marchewki starte na tarce o drobnych oczkach
1,5 szklanki mąki pszennej
4 jajka
0,75 szklanki oleju rzepakowego
0,5 szklanki cukru
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka przyprawy do piernika
1 cukier wanilinowy
0,25 szklanki orzechów włoskich
0,25 szklanki migdałów
0,5 szklanki rodzynek
szczypta soli

Przygotowanie:
Rozgrzej piekarnik do 180'C. W dużym garnku ubij cukry z jajkami mikserem na wysokich obrotach przez 3 minuty. Ciągle miksując dolewaj olej. Gdy masa będzie jednolita dodawaj stopniowo mąkę  proszek i sól (na niższych obrotach miksera). Gdy masa będzie jednolita wyłącz mikser, dodaj przyprawy, marchewkę i wymieszaj wszystko łyżką na jednolitą masę. Masę przelej do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz 45 min w 180'C.

Smacznego! :-)

4 komentarze:

Dominika P. pisze...

Ja w zeszłym roku robiłam Lebkuchen (z przepisu bloga Caketime). Wyszły bardzo dobre i smakowały całej rodzinie. :-)

Kasia pisze...

od dawna przymierzam się do zrobienia tego ciasta, ale jakoś zawsze było mi nie po drodze ;) Twój przepis wydaje się dla mnie całkiem sensownie wykombinowany i myślę, że go wypróbuję, bo u mnie w domku bytują same łasuchy i muszę im nieco urozmaicić to łasuchowanie :)
pozdrawiam!
Kasia

chantel pisze...

uwielbiam marchewkowe :)

poswix pisze...

Dominiko, cieszę się bardzo. :-) Lebkuchen cudnymi są. :-)

Kasiu, mam nadzieję, ze wypiek się udał. :-))

Chantel, ja też! :-)