poniedziałek, 22 października 2012

Tutorial: Jak suszyć pestki ze świeżej dyni?

Postanowiłam zrobić coś nowego. :-) Dziś chcę Wam pokazać co zrobić z pestkami z miąższu dyni. Zazwyczaj jest tak, że kupujemy dynię w całości i wtedy wiadomo będzie albo zupa, albo placki, albo ciasto... Miąższ niestety często ląduje w koszu. Moim zdaniem jest to koszmarne przestępstwo. Rzecz straszna i koszmarna. Zatem polecam i zachęcam by odzyskiwać pestki z dyni. Szczególnie, że to co leży w sklepach jest zazwyczaj chińskie... A to co zrobimy w domu będzie bez dodatków i ekologiczne. Dlaczego ekologiczne? Bo będzie z dyni, która wyrosła niedaleko nas, która jest częścią ekosystemu, w którym żyjemy, więc jest dla nas idealna. :-) Po za tym pestki z dyni to bogactwo witamin, a w szczególności składników mineralnych (mnóóóóóstwo cynku!). Czy już Was namówiłam? :-)


Zdjęcia powyżej pokazują bardzo oględnie co należy zrobić, jednak moim zdaniem są istotnym dopełnieniem tego co zaraz tutaj przeczytacie. :-)

Zatem by móc rozkoszować się pysznymi pestkami należy:

1. Po rozkrojeniu dyni miąższ razem z pestkami wyjmujemy do miseczki przy użyciu dużej łyżki.

2. Teraz część najtrudniejsza: z miąższy wydłubujemy (palcami) pestki pilnując by jak najmniej dyni zostało na łupinkach. Ideałem są pestki bez żadnych resztek miąższu - u mnie niestety to się nie udało. :-)

3. Pestki porządnie płuczemy na sitku pod zimną bieżącą wodą i wycieramy je do sucha ręcznikiem papierowym.

4. Dużą blachę wykładamy papierem do pieczenia i rozkładamy na nim płasko pestki. Nastawiamy piekarnik na 100'C. Gdy się rozgrzeje wkładamy pestki.

5. Ogólnie suszymy je tam przez 30 min co jakiś czas uchylając drzwi piekarnika by wilgoć miała szanse wyjść na zewnątrz. Po upływie 30 min zostawiamy pestki w zamkniętym piekarniku i pozwalamy by wystygły razem z nim.

6. Po wystygnięciu zamykamy pestki w szczelnym pojemniku lub słoiku. I rozkoszujemy się nimi gdy tylko przyjdzie ochota. :-)



Mam nadzieję, że namówiłam Was suszenia pestek w domu. Są takie pyszne i zdrowe. :-)

Miłego suszenia!

15 komentarzy:

Majana pisze...

Fajnie ,że o tym piszesz Haniu:) Pestki dyni są smaczne, faktycznie szkoda, by się marnowały:)

Pinkcake pisze...

Ale temperatura powyżej 40 stopni zniszczy kwasy tłuszczowe zawarte w pestkach! Szkoda je tracić.

Ola pisze...

Ja ostatnio suszyłam. Po oczyszczeniu z miąższu wyłożyłam je na ręcznik papierowy i pozostawiłam do wyschnięcia. Potem przełożyłam na talerz i położyłam na parapecie. Wyschły idealnie i miałam świetną przekąskę na wiele dni :)

Mr. & Mrs. Sandman pisze...

Dzięki Haniu, namówiłaś nas. Dynia czeka! :-)

Gosia Oczko pisze...

No i namówiła! ;)

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Haniu! Świetny post, mnie nie musisz namawiać, ale i tak czuję się dodatkowo zmotywowana:)
Pozdrawiam!

Hanna Mi pisze...

Majano, noo baaa... :-) Marnotrastwo nasz wróg! :-)

Pinkcake wolę ubić kwasy tłuszczowe niż wyhodować pleśń, która jest rakotwórcza... :)

Olu, fajnie, że masz dobre parapety. :-) U mnie są wilgotne koszmarnie... :-/

MS&MS, mam nadzieję, że misja zakończona sukcesem. :-)

Oczko, nooo to bosko! :-)

Anna-Maria, to przybij 5! Koleżanko suszarko! :-) ;-)

niesamowite pisze...

A czy można jakoś wykorzystać tę "włochatą papkę" oddzieloną od pestek?

Unknown pisze...

Panom pestki służą na prostatę. Żona upiekła ciasto, a ja uratowałem pestki :-)

Unknown pisze...

Wyszły super, dzięki :)

Veggie pisze...

Bardzo dziękuję za szczegółowy opis, właśnie z niego korzystam :-)

Anonimowy pisze...

Moje pestki już w piekarniku! U mnie w weekend dyniowe szaleństwo było :d To i pestki zostały ;)

Unknown pisze...

A ja po oczyszczeniu pestek wkładam je do suszarki na grzyby i voila!!!!! nie trzeba pamiętać o otwieraniu piekarnika-Aga

Kasia pisze...

no dobrze, a ktoś mi powie, jak skutecznie i sprawnie obierać pestki po wysuszeniu? mi łuskanie jednej pestki zajmuje jakąś minutę i do tego połowa mi się wykrusza i idzie na stracenie.

Gosik pisze...

Moze zbyt wysuszone? Bo mi szybko idzie..